Conference Presentations
European Language Centres as a multilingual community of practice:
A multimodal discourse analysis of academic, cultural and social growth conveyed through the language of websites
European Language Centres as a multilingual community of practice:
A multimodal discourse analysis of academic, cultural and social growth conveyed through the language of websites
2025 - Calabria
Schaffner, S. (University of Zurich), If your website could talk, would It speak everyone’s language?, Rende, 22 settembre 2025.
Borsetto, E. (Università degli Studi di Verona), From framework to practice: developing CEFR-based guidelines for multilingual and inclusive University Language Centres, Rende, 22 settembre 2025.
Caruso, S. & Marcella, V. (Università della Calabria), From content analysis to glossary development, Rende, 22 settembre 2025.
Cronin, M. & Ian M. Robinson, I. M. (Università della Calabria), User perceptions of University Language Centre websites: integrating computational and manual thematic analyses of questionnaire data, Rende, 22 settembre 2025.
De Bartolo, A. M. (Università della Calabria), UniCal Research Unit overview and future directions, Rende, 22 settembre 2025.
Fazio, A., Menghini, M. & Tamburini, V. (Università deli Studi di Roma "Foro Italico"), A comparative study of University Sport Centres representations in Italy, Spain, UK and Eire, Rende, 22 settembre 2025.
Garzelli, B. (Università per Stranieri di Siena), Le frontiere dell’Eye tracking: identità, ideologie e applicazioni linguistiche. Con uno sguardo sui Centri Linguistici europei tra italiano, inglese e spagnolo, Rende, 22 settembre 2025.
Jimenez, J.M. & Pizziconi, S. (Università della Calabria), User insights: navigating EULC websites, Rende, 22 settembre 2025.
Petrocelli, E. & Tomassini, V. (Università per Stranieri di Siena), Tracciare il focus visivo: nuovi risultati e implicazioni dell’Eye tracking sulla comunicazione inclusiva dei CLA in Italia, Spagna e Regno Unito, Rende, 22 settembre 2025.
2025 - Verona
Corsi, D., (Università per Stranieri di Siena) Ocularizzazione e eye tracking: un’indagine sul montaggio interno nei piani sequenza di Welles e Hitchcock e implicazioni pedagogiche, Verona, 27 giugno 2025.
Cronin, M., Marcella, V. & Robinson, I. M. (Università della Calabria), Including and Feeling Included: Representations and Perceptions of University Language Centres, Verona, 27 giugno 2025.
Fazio, A., Menghini, M. & Tamburini, V. (Università deli Studi di Roma "Foro Italico"), University Sport Centres representations: places of multilingual interaction and inclusion?, Verona, 27 giugno 2025.
Hartle, S., Vettorel, P. & Borsetto, E. (Università degli Studi di Verona), The CEFR CV: Focus on Interaction Skills and Communication Strategies, Verona, 27 giugno 2025.
Tomassini, V. & Petrocelli, E. (Università per Stranieri di Siena), Esplorare l’inclusione sociale su Instagram: un’analisi con eye tracking delle pagine di CLA italiani, spagnoli e inglesi, Verona, 27 giugno 2025.
2025 - Roma
Cronin, M., Marcella, V. & Robinson, I.M. (Università della Calabria), Investigating perceptions of EULC websites: questionnaire design, validation and piloting, Roma, 31 gennaio 2025.
Fazio, A., Menghini, M. & Tamburini, V. (Università deli Studi di Roma "Foro Italico"), Exploring EULCs’ communicative and persuasive strategies, Roma, 31 gennaio 2025.
Garzelli, B., Petrocelli, E. & Tomassini, V. (Università per Stranieri di Siena), Dallo sguardo alla percezione: analisi dei questionari sull’inclusione sociale nelle pagine Instagram in spagnolo, italiano e inglese di Centri Linguistici d’Ateneo, Roma, 31 gennaio 2025.
Hartle, S., Vettorel, P. & Borsetto, E. (Università degli Studi di Verona), Promoting Higher Education values: A thematic examination of the CEFR CV: Focus on Mediation, Roma, 31 gennaio 2025.
2024 - Siena
Argondizzo, C. (Università della Calabria), Introduzione al progetto European Language Centres as a multilingual community of practice: A multimodal discourse analysis of academic, cultural and social growth conveyed through the language of websites, Siena, 20 settembre 2024.
Borsetto, E. (Università degli Studi di Verona), Apprendimento multilingue, interculturale e inclusivo: Risultati preliminari dell'analisi tematica del Companion Volume del QCER, Siena, 20 settembre 2024.
Corsi, D. (Università per Stranieri di Siena), Ocularizzazione vs Eye Tracker: il ruolo del lettore-spettatore, Siena, 20 settembre 2024.
Fazio, A., Menghini, M. & Tamburini, V. (Università degli Studi Di Roma "Foro Italico"), CLA europei e percezione della loro rappresentazione: studio esplorativo delle caratteristiche linguistiche, Siena, 20 settembre 2024.
Garzelli, B. (Università per Stranieri di Siena), I Centri Linguistici d’Ateneo europei attraverso i siti internet e le pagine social: l’unità di ricerca Unistrasi e l’uso dell’eye-tracker, Siena, 20 settembre 2024.
Marcella, V. & Jimenez J.M. (Università della Calabria), Uno sguardo ai siti web dei Centri Linguistici Universitari del Regno Unito e Irlanda (AULC): raccolta e analisi dei dati, Siena, 20 settembre 2024.
Petrocelli, E. (Università per Stranieri di Siena), Siti web di language communities nel Regno Unito: l'eye tracker alla ricerca di frontiere, barriere, varchi tra le lingue, Siena, 20 settembre 2024.
Tomassini, V. (Università per Stranieri di Siena), Plurilinguismo e accessibilità nei siti web dei Centri Linguistici d’Ateneo spagnoli: un caso di studio attraverso l’eye tracking, Siena, 20 settembre 2024.
Further contributions
Tomassini, V. (Università per Stranieri di Siena), Explorando nuevas herramientas en la educación inclusiva: posibles aplicaciones del eye tracker a través de la lente de género, XXII Congreso Internacional del Grupo de Investigación Escritoras y Escrituras: "(Re) imaginando la didáctica: género, lengua y literatura en el aula", Escritoras y Escrituras, Università di Siviglia, 26-28 marzo 2025.
Tomassini, V. (Università per Stranieri di Siena), Presentación del proyecto de investigación I Centri linguistici europei come comunità di pratica plurilingue: un'analisi multimodale dei linguaggi e della fruizione dei siti web e social media in spagnolo con un focus anche sull’inglese (acronimo: CLALab)”, IV Congreso Internacional de Traducción e Interpretación de Lenguas Ibéricas TRANSIBÉRICA, Università di Varsavia, 21-22 novembre 2024.
Tomassini, V. (Università per Stranieri di Siena), Los primeros resultados del eye tracking aplicado al estudio lingüístico en la Universidad para Extranjeros de Siena, XV Coloquio Internacional sobre Investigación en Lenguas Extranjeras, Università di Granada, 10-12 settembre 2024.